9 دسامبر 2022 - سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیراً دارویی را تأیید کرده است که می تواند شروع دیابت نوع 1 را به تاخیر بیاندازد. این اولین درمانی است که مسیر این بیماری خودایمنی را از زمان کشف انسولین در سال 1922 تغییر می دهد.

دیابت نوع 1، یک اختلال مزمن است که با سطوح بالای گلوکز در خون به دلیل تولید اندک یا عدم تولید انسولین توسط لوزالمعده مشخص می شود - هورمونی که برای ورود گلوکز به سلول های بدن و بقا لازم است- و نیاز به درمان مداوم با انسولین و مدیریت رژیم غذایی دارد.

محققان می گویند این دارو میانگین زمان شروع بیماری را حداقل دو سال به تعویق می اندازد. درمان با این دارو از طریق انفوزیون روزانه به مدت دو هفته است.این دارو توسط Provention Bio ساخته شد و با همکاری شرکت سانوفی این دارو در آمریکا عرضه و با نام تجاری Tzield به فروش خواهد رسید.

در مصاحبه ای با دکتر هرولد متخصص غدد در ییل مدیسین، که محقق اصلی داروی تپلیزوماب است، او به سه سوال مهم در مورد این دارو و آینده ی مدیریت دیابت پاسخ داد.

مکانیسم این داروی جدید دیابت چیست؟

تپلیزوماب، یک آنتی بادی مونوکلونال است که سلول های T را به گونه ای تغییر می دهد که توانایی پانکراس برای تولید انسولین را طولانی تر می کند. این دارو مخصوص مولکولی به نام CD3 است که جزء "همزاد" سلول T است. این امر سلول های ایمنی را تعدیل می کند و از حمله آنها به سلول های پانکراس که انسولین تولید می کنند، جلوگیری می کند.

چرا به تاخیر انداختن دیابت نوع ا، مهم است؟

دکتر هرولد گفت: دیابت به معنای واقعی کلمه هر دقیقه از روز با شما همراه است. شما بدون فکر کردن به کنترل متابولیک خود نمی خوابید، ورزش نمی کنید یا غذا نمی خورید. افراد مبتلا به دیابت به شما خواهند گفت که هر مدت زمانی که دیرتر به این بیماری مبتلا می شدند، یک نعمت بود، به ویژه برای کودکان خردسال و والدین آنها. برخی از آنها می پرسند، اگر با وجود دریافت این دارو باز هم به دیابت مبتلا بشویم، چه فایده ای دارد؟ اما زمانی که شما یک کودک هشت ساله هستید، اگر زمان نیاز به مصرف انسولین، پیروی از یک رژیم غذایی تجویز شده و نظارت بر قند خونتان برای دو سال دیگر به تعویق بیفتد، بسیار خوب است.

در دوران کودکی، آن سال‌های اضافی مهم است – برای مثال، یک دانش‌آموز دبیرستانی ممکن است برای تحمل بار یک بیماری مزمن نسبت به یک دانش‌آموز راهنمایی مجهزتر باشد. این تاخیر همچنین میزان قرار گرفتن بیمار در طول زمان با قند خون بالا را کاهش می دهد که باعث کاهش طیف گسترده ای از عوارض این بیماری می شود، و همانطور که درمان های دیابت همچنان در حال تکامل هستند، احتمالا گزینه های بهبود یافته و راحت تری برای بیماران عرضه خواهد داشت.

علاوه بر این، دکتر هرولد گفت: برای نیمی از بیماران، تأخیر آنها بسیار بیشتر از این خواهد بود. به عنوان مثال، یک دانش آموز دبیرستانی در این کارآزمایی به مدت 11 سال پس از درمان با تپلیزوماب همچنان بدون دیابت زندگی کرد.

آینده ی درمان و معالجه ی قطعی دیابت نوع 1 چیست؟

دکتر هرولد گفت: من تایید این دارو را نقطه شروعی برای جلوگیری از بروز بیماری یا حتی بازگرداندن سلول های از دست رفته می دانم. ترکیب درمان‌ها ممکن است پاسخ‌ها را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، طولانی‌تر و تقویت کند. علاوه بر این، جایگزینی سلول های تولید کننده انسولین که از بین رفته اند – حتی با سلول های بتای مشتق از سلول های بنیادی، همراه با تپلیزوماب، ممکن است ترکیب موثری باشد.

دکتر هرولد، که همچنین یکی از اعضای برنامه ایمونولوژی انسانی و ترجمه ای ییل است، گفت: این اولین گام هیجان انگیز به سوی هدف ما برای حذف کامل دیابت نوع 1 است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-teplizumb-diabetes-drug.html